Mød mindretallet

De Tilsluttede Foreninger:  Dannebrogs-Samfundet, Sydslesvig.

De Tilsluttede Foreninger: Dannebrogs-Samfundet, Sydslesvig

Hvem står egentlig bag SSFs De tilsluttede foreninger og hvad laver de? Et spændende spørgsmål, som Ugeavisen Sydslesvig svarer på. I den kommende tid præsenterer Ugeavisen Sydslesvig nemlig SSFs tilsluttede foreninger. 
SSF har 15 tilsluttede, selvstændige, danske foreninger, der gør brug af SSFs infrastruktur til deres arbejde. Foreningerne har tilsammen ca. 5000 medlemmer og deres arbejde og størrelse spænder bredt. 
Repræsentanter for de tilsluttede foreninger er en del af foreningsdemokratiet i SSF.
Til De danske Årsmøder i Sydslesvig ved friluftsmødet, søndag den 31. maj i Flensborg, er der i år  et telt, hvor en række af de tilsluttede foreninger er repræsenteret med en stand for at informere om hvad foreningerne tilbyder, hvad de arbejder med og hvordan man kan blive medlem. En god mulighed for at lære dem at kende.
Denne gang præsenteres Dannebrogs-Samfundet, Sydslesvig e.V.

I rækken af de tilsluttede foreninger fik redaktionen denne gang besøg af både formanden og næstformanden for Dannebrogs-Samfundet, Annette Neumann og Kay von Eitzen. Foreningen har netop i april skiftet navn fra Danmarks-Samfundet, til nu at hedde Dannebrogs-Samfundet – ligesom moderforeningen i Danmark.
Dannebrogs-Samfundet blev stiftet i 1908, og lokalforeningen i Sydslesvig blev dannet i 2017 som den første og dengang eneste afdeling i udlandet. Bestyrelsen består af fem medlemmer og to suppleanter. Annette Neumann har været en del af landsledelsen i 11 år og er nu formand for Sydslesvig-afdelingen, som i dag tæller 123 medlemmer.
Foreningens formål er at udbrede kendskabet til og anvendelsen af Dannebrog som et nationalt symbol på dansk kultur, fællesskab og identitet. Dette sker blandt andet gennem uddeling af faner og flag, markering af Valdemarsdag den 15. juni med flagarrangementer samt vejledning i korrekt brug af Dannebrog. Derudover udarbejder foreningen informationsmateriale, holder kurser og foredrag og underviser i flagets historie og anvendelse.
Arbejdet finansieres gennem salg af Valdemarsflag, medlemskontingenter, bidrag, tilskud og donationer.
De danske årsmøder i Sydslesvig er årets store højdepunkt for foreningen. I løbet af årsmødeweekenden sælges Valdemarsflag over hele Sydslesvig, og repræsentanter fra landsledelsen deltager hvert år med informationsboder på friluftsmøderne. Her fortæller de om foreningens arbejde og hverver gerne nye medlemmer. Årsmøderne danner også ofte rammen om faneindvielser og flagoverrækkelser, som typisk foretages af repræsentanter fra landsledelsen.
Man bliver automatisk medlem af foreningen, hvis man ønsker en flagoverrækkelse eller en faneindvielse. Et enkeltmedlemskab koster 20 euro om året, mens et familiemedlemskab koster 30 euro.
Kay von Eitzen forklarer forskellen mellem en fane og et flag ganske kort:
”En fane går man med – et flag hejser man.”
På Dannebrogs-Samfundets hjemmeside findes der et væld af informationer om Dannebrog, blandt andet undervisningsmateriale og vejledning i korrekt flagning.
I Sydslesvig fejres blandt andet kongens fødselsdag hvert år den 26. maj i festlige rammer. Protektor for Dannebrogs-Samfundet er Prins Joachim, og kongehuset spiller generelt en vigtig rolle i foreningens arbejde og identitet.
Bestyrelsen deltager gerne i arrangementer med en informationsstand, og der kan også arrangeres fanebærerkurser. Interesserede kan kontakte foreningen via hjemmesiden.
Annette Neumann er desuden en aktiv formidler på Facebook og deltager ofte i arrangementer i Danmark, som hun deler billeder og oplevelser fra. Hun har blandt andet investeret i et komplet kaffestel med Dannebrog, som bruges ved særlige lejligheder, og hun har altid informationsmateriale med sig.
Hun ser især tilbage på sin første flagoverrækkelse i Harreslev Danske Børnehave med stor glæde. Her var der gjort ekstra meget ud af begivenheden med sang, flag og festlige indslag fra børnene.
For Kay von Eitzen står et særligt øjeblik klart i erindringen: en officiel invitation til at komme om bord på Kongeskibet Dannebrog i 2019 i forbindelse med Dronning Margrethe II s besøg i Sydslesvig. Her faldt han i snak med den daværende jagtkaptajn, som han senere inviterede til at holde foredrag i Sydslesvig. 
Der er ingen tvivl om, at både Annette Neumann og Kay von Eitzen har fundet deres rette plads i Dannebrogs-Samfundets bestyrelse. De brænder for Dannebrog, kongehuset og for at give andre gode oplevelser gennem deres formidling af flag, faner og royale traditioner.
Mød Dannebrogs-Samfundet på DGF-pladsen til årsmødesøndag den 31. maj ved friluftsmødet i Flensborg. Her står de klar med materialer og information om foreningens arbejde, medlemskab og deres indsats for at styrke kendskabet til Dannebrog som symbol på dansk kultur, fællesskab og identitet. Moderforeningen Dannebrogs-Samfundet har deres egne stande med på friluftsmøderne, så i Flensborg er der den 31. maj mulighed for at besøge den lokale bestyrelse og medlemmer fra landsledelsen.